استاندارد IP و IK در دوربین مداربسته : در دنیای محصولات الکترونیکی که تولید کنندگان بیشماری در سرتاسر دنیا اقدام به طراحی و تولیدات محصولات متنوع می کنند نیاز به تعریف استانداردهای مختلف در جهت اطلاع رسانی به مصرف کننده بیش از گذشته اهمیت یافته است. دوربین های مداربسته نیز با طرح ها و قابلیت های متفاوتی توسط کشورها و شرکت های مختلفی در سرتاسر دنیا تولید می شوند و در نتیجه همه این شرکت ها ملزم به اطلاع رسانی استاندارد در خصوص محصول تولید خود هستند. از استانداردهای بین المللی در تولید دوربین های مداربسته استانداردهای IP و IK است. به عبارتی دقیق تر این دو استاندارد شرکت ها را ملزم می کند که مقاومت ساختار فیزیکی محصولات خود را بر اساس این معیار ها بسازند.

استانداردهای IP و IK دارای یکسری درجه بندی های پیش فرض هستند که با اعدادی نوشته شده در کنار حروف IP و IK بر روی محصولات منتشر می شود. با این اطلاعات شما می توانید مقاومت دوربین ها را در مقابل ضربه فیزیکی، رطوبت و دیگر عوامل محیطی بسنجید و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید و نصب دوربین مداربسته کنید.  در ادامه این مطلب به بررسی اعداد درج شده بر اساس این دو استاندارد بین المللی می پردازیم.

 

استاندارد IP در دوربین مداربسته

همانطور که توضیح داده شد استاندارد IP و IK برای بررسی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر نفوذ گرد و غبار و ضربات احتمالی تدوین شده است. استاندارد IP مخفف عبارت( Ingress Protection ) به معنی مقاومت در برابر نفوذ است. به عبارتی دقیق تر سیستم IP  یک استاندارد بین‌المللی است که سطح حفاظت را در برابر نفوذ به محوطه‌های مختلف از قبیل گرد و غبار، جامدات و مایعات تعریف می‌کند. زمانی که در اطلاعات محصول  به IP  رسیدید ، باید دنبال دو شماره از ۰۰ تا ۶۸ باشید. هر عددی در نمودار درجه‌بندی   IP سطح حفاظت دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد.

هر عدد، نشاندهنده ی سطح حفاظتی است که در طول فرآیند تست دوربین کنترل شده است تا سازگاری دوربین راتضمین کنند. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند به دنبال رتبه‌بندی مورد نظر براساس نیازهای خاص خود باشند و آن‌ها می‌توانند دوربین‌های خودرامطابق با سطح حفاظت مشخص‌شده انتخاب کنند.

 

همان طور که گفتیم در کنار حروف IP اعدادی به عنوان درجه بندی قرار می گیرند. هر کدام از این اعداد نشان دهنده سطح مقاومت معینی در دوربین مداربسته است. عدد اول نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه نسبت به ورود اشیا جامد است و اعداد  بالاتر نشانگر مقاومت بیشتر دستگاه نسبت به ورود گرد و غبار است. یادتان باشد که بررسی مقاومت دوربین مداربسته در مقابل نفوذ گرد و غبار بسیار مهم است، زیرا ذرات ریز می توانند به راحتی  در دستگاه نفوذ کرده و منجربه نقص های داخلی در طولانی مدت شوند.

رقم دوم از شماره IP نشانگر مقاومت دوربین در برابر نفوذ مایعات است. هرچه عدد این درجه بیشتر باشد دستگاه مقاومت بالاتری در برابر نفوذ آب و مایعات دارد. این معیار برای دوربین هایی که در فضاهای روباز نصب می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

استاندارد IP و IK در دوربین مداربستهبیشتر بخوانید : پکیج دوربین مداربسته       نمایندگی هایک ویژن

 

 درجه بندی استاندارد IP

(عدد صفر نشان دهنده عدم مقاومت دستگاه است.)

عدد یک

دستگاه در برابر نفوذ ذرات تا سایز ۵۰ میلیمتر مقاوم است

عدد دو

دستگاه دربرابر ذرات جامد با قطر ۱۲٫۵mm مقاوم است

عدد سه

دوربین برابر ذرات جامد با حداقل قطر ۲٫۵mm مقاوم است.

عدد چهار

مقاوم دربرابر سیم،پیچ‌گوشتی،حشرات و ذرات جامد با قطر 1mm

عدد پنج

دوربین در برابر نفوذ خاک مقاومت قابل قبولی دارد.

عدد شش

مقاومت کامل دربرابر نفوذ گرد و غبار

 

 

استاندارد IK در دوربین مداربسته

استاندارد IK یک استاندارد بین المللی است که سطح مقاومت محفظه های تهیه شده برای تجهیزات الکترونیکی در برابر ضربه های مکانیکی را تعیین می کند. این رتبه بندی می تواند یک عامل مهم در هنگام انتخاب دوربین برای فضای باز و محیط های بیرونی باشد. زیرا دوربین ها در فضای باز ممکن است در معرض ضربات فیزیکی یا خرابکاری های عمدی بیشتری باشند.

 

عدد صفر

دستگاه در برابر ضربات مقاوم نیست.

عدد یک

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۵٫۶ سانتی متری بر روی آن در حال سقوط است مقاوم است.

عدد دو

دستگاه دربرابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۸ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد سه

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۱۴ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد چهار

دستگاه در برابر سقوط یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۲۰ سانتیمتری برروی آن سقوط کند، مقاوم است.

عدد پنج

دستگاه دربرابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۲۸ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد شش

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد هفت

دستگاه دربرابر یک شی ۵۰۰ گرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد هشت

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد نه

دستگاه دربرابر یک شی ۵۰۰ گرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد ده

دستگاه در برابر یک شی ۵ کیلوگرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.