پیشنهاد هایی برای ساختن وب سایت‌ موفق
نوشته شده توسط : nima

 

 
به عنوان طراح و توسعه دهنده وب، هر پروژه‌ای دارای اهداف مورد نیاز خود است. اما می‌توان گفت هدفی که در تمامی این پروژه‌ها مشترک است،این است که وب سایت بر روی افراد تأثیرگذار و به یادماندنی باشد.

یک تجربه خوب می‌تواند اغلب اوقات لذت بخش باشد، زیرا تجربه‌ای زیباست که معمولاً به یاد ماندنی می‌باشد. به همین دلیل ما بر این شدیم که یکی از راه‌های ساخت خاطره به یاد ماندنی همراه با ساخت یک تجربه خوب را مرور کنیم. در این مقاله ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه اضافه کردن کمی سرگرمی و در آمیختن آن‌ها با هم، در تولید یک سایت جذاب همراه با امیدواری و موفقیت بیشتر، به ما کمک خواهد کرد. www.ParsCms.com

نظریه سرگرمی

 

Get Adobe Flash player

چندی قبل لینکی را به Volkswagen که اسپانسر پروژه‌ای به نام " نظریه سرگرمی " بود، فرستادم. این وب سایت شبیه به مسابقه عمل می‌کرد، که استفاده کنندگان از آن می‌توانستند مواردی را که در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شوند را همراه با مقداری تفریح، تجدید نظر یا طراحی دوباره کنند. هدف این بود که مردم با لذت بردن از این امکان به آسانی از آن استفاده کنند. وقتی که ما تعداد زیادی ویدئو را در وب سایت قرار دادیم، یکی از آن‌ها که اسمش Piano Staircase بود نظر من را به خود جلب کرد. در این ویدئو آزمایشی در پله‌های ایستگاه یک مترو صورت گرفته است. در کنار پله‌ها، پله برقی است. همان‌طور که من مطمئن هستم که شما می‌توانید حدس بزنید، به مراتب بیشتر مردم در رفت و آمد روزانه خود به جای پله‌ها از از پله برقی استفاده می‌کردند.

یک روز عصر در حالی که ایستگاه تعطیل شده بود پله‌ها تبدیل به دکمه‌های بزرگ پیانو شدند و در حالی که مردم پا بر روی هر کدام از آن‌ها می‌گذاشتند از ان‌ها صدا برمی‌خواست. در حالی که روز بعد عابران از دیدن این صحنه در ایستگاه شگفت زده شده بودند، ترجیح می‌دادند که به جای استفاده از پله برقی از این پله‌های پیانویی استفاده نمایند. در حقیقت پس از انجام این کار طبق آمار 66% مردم، بیشتر از پله‌ها به جای پله برقی استفاده کردند که طبق هر استانداردی یک افزایش بی نظیر محسوب می‌شود.

اضافه کردن تفریح به وب سایت‌های ما

وقتی که من این ویدئو را دیدم به اولین چیزی که فکر کردم این بود که، چگونه می‌توانیم از این موضوع در کار حرفه‌ای طراحی صفحات وب استفاده کنیم! و از آن درس بگیریم. با استفاده از سرگرمی برای کاربران می‌توانیم یک تجربه لذت بخش را برایشان ایجاد کنیم و این تجربه زیبا را به عنوان خاطره‌ای که می‌توانند درباره آن با مردم سخن بگویند، پیشنهاد دهیم.

بیایید تفریح را تعریف کنیم

در حقیقت من باید معنی سرگرمی را بهتر توضیح دهم. پیشنهاد نمی‌دهم که شما سایت خود را به سایتی شبیه به سیرک تبدیل کنید، مگر اینکه مشتری شما صاحب یک سیرک باشد. من به صورت ساده پیشنهاد می‌کنم که تغییرات و فرایندهایی که باعث می‌شوند مقداری سرگرمی به اجزا یا واسط کاربری طراحی یک سایت اضافه شوند می‌توانند، مقدار زیادی به لذت بخش تر کردن و به یاد ماندنی‌تر کردن سایت طراحی شده توسط شما، کمک کند.

سرگرمی مانند یک کار احمقانه نیست. شما می‌توانید به تجربه کاربر لایه‌هایی از شوق و لذت را بدون اینکه مشتری را بی تجربه و غیر حرفه‌ای تلقی کنید، بدهید. هنر این است که شما بدانید چه مقدار سرگرمی را در کدام مکان اضافه کنید و به موقع تشخیص دهید که کجا زیاده‌روی کرده‌اید.

بیایید چند مثال از وب سایت‌هایی که با استفاده از سرگرمی، لذت همراه با خاطره، به کاربرانشان هدیه داده‌اند را با هم بررسی کنیم.

ارتقا سطح عادی

وب سایت های سرگم کننده

تعداد زیادی صفحات معمولی در بیشتر وب سایت‌ها وجود دارد. با انتخاب یک صفحه یا یک تجربه معمولی از یک وب سایت (مانند صفحه درباره ما و فرم ارتباط) و ساخت این سرگرمی و به یاد ماندنی کردن آن، وب سایت خود را از این طریق بهبود ببخشید. با در نظر گرفتن یک دلیل قوی‌تر، صفحه درباره ما می‌تواند یک صفحه ثابت در بیشتر وب سایت‌ها باشد. Mutant Labs که یک شرکت طراحی و گسترش صفحات وب می‌باشد، فعالیت خوبی در اضافه کردن حس در سرگرمی‌ها و شخصی کردن و اینکه چگونه اغلب اوقات از یک عمل ملال آور می‌توان یک صفحه پویا و زنده ساخت را آغاز کرده است.

 

fun website

وب سایتی که برای Get satisfication، ساخته شده عمل موفق آمیزی را در تبدیل صفحه معمولی (Case studies )به صفحه‌ای که تجربه‌ای تعاملی را به کاربر منتقل می‌کند را با استفاده از ابزاری به نام Wheel Of Satisfication انجام داد.

 

fun website

نظر شما درباره صفحه «ارتباط با ما» چیست؟ شما تا حالا کدام یک از این سایت‌ها را طراحی کرده‌اید که یکی از این صفحات را نداشته است؟

English Workshop، سازمانی که فرصت‌های یادگیری زبان انگلیسی را برای مردم فراهم می‌آورد، فرم ارتباط با ما را در وب سایت خود را طوری طراحی کرده که شبیه به پنل کنترل یک ماشین به نظر برسد، که باعث می‌شود با تم کارگاهی کل وب سایت کاملاً هم خوانی داشته باشد.

صفحه‌ی «ارتباط با ما»، مجله Smashing نمونه‌ی خوبی از یک صفحه تزیین شده با ویژگی‌های سرگرم کننده می‌باشد. صفحه از بالا تا پایین شامل سرگرمی می‌باشد. با یک صدای خیلی شاد و ساده برای خوش آمد گویی ورود به صفحه (سلام، بفرمایید صحبت کنید) در کنار سوالات و ارائه‌های کارتونی تیم مدیریتی مجله اسمشینگ.

با در نظر گرفتن صفحات یک وب سایت و پیدا کردن راه‌هایی برای اضافه کردن سرگرمی لذت خواهید برد در غیر این صورت یک تجربه معمولی خواهید داشت. در عوض شما می‌توانید یک تصویر منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای بازدیدکنندگان وب سایت خود ایجاد کنید.

 

سرگرمی در ناکامی

وب سایت های سرگم کننده

صفحه دیگری که عموماً در بیشتر وب سایت‌ها می‌بینید صفحه خطای 404 می‌باشد. با اضافه کردن چیزهای جدیدی و نشان دادن آن‌ها به صورت شخصی شما می‌توانید ناکامی را در یک موقعیت دیگه ای پخش کنید. شما می‌توانید نمونه‌های خوب و تأثیرگذار در مقاله پیشین از مجله اسمشینگ ببینید. علاوه بر آن پیغام خنده دار و برطرف کننده احساس ناکامی یک صفحه خوب خطای 404، می‌تواند شامل لینک‌های هم باشد، که کاربران معمولاً دوست دارند.

وقتی درست انجام شد و شما می‌توانید این طوری لبخند رو بر لبان کاربران بنشانید و کمک کنید به آن‌ها برای پیدا کردن و راضی شدن از چیزهایی که پیدا کردنشون ارزشمند هست.

 

جستجو برای سرگرمی

در حالی که گوگل بیشتر به خاطر نتایج جستجوهایی که انجام می‌دهد شناخته شده است، اما در حقیقت سرگرمی که معمولاً این شرکت برای ارائه این نتایج جستجو در حین جستجو ارائه می‌دهد، نقش مهمی رو ایفا می‌کند.

اولاً شما شاهد یک ویژگی جالب در سایت گوگل به نام doodles هستید، که روز های خاصی به جای لوگوی اصلی گوگل می‌نشینند این دودل‌ها می‌توانند از گرافیک‌های خیلی معمولی تا تجربیاتی کاملاً تعاملی مثل بازی Pac Man یا tribute to …. باشند.

به این خاطر گوگل در ویژگی‌های سرگرم کننده‌ای که در سایت خود اضافه کرده موثر بوده چون، این ویژگی‌های سرگرم کننده در قسمت‌های دیگری که کاربر در استفاده از وب سایت داشته باشد تداخلی ایجاد نمی‌کند. اگر شما بخواهید، گوگل می‌تواند ویژگی‌های سرگرم کننده در سایت خود قرار بدهد، اما دسترسی به سرویس‌های اصلی مختل نمی‌شود. این کلید اصلی برای اضافه کردن ویژگی‌های سرگرمی به پروژه است. مطمئن باشید که این موضوع به ویژگی‌های عادی یا اهداف اصلی سایت تداخلی ایجاد نمی‌کند.

تبلیغات میان متنی

بیشتر بخوانید: طراحی سایت شرکتی

بیشتر بخوانید: طراحی سایت  فروشگاهی

بیشتر بخوانید: طراحی سایت تهران

زیاده‌روی در استفاده از ویژگی‌های سرگرم کننده

یکی از چالش‌های وب سایت، متوقف کردن سرگرمی‌های اضافی در آن است. مقدار مناسبی از ویژگی سرگرم کننده می‌تواند تجربه خاطره انگیزی برای کاربر داشته باشد. این در حالی ست که زیاده‌روی می‌تواند اثرات عکس داشته باشد و موجب دلزدگی کاربر شود. اما زمان‌هایی هم وجود دارد که زیاده‌روی، کار درستی می‌باشد، هم برای برند و هم برای وب سایت.

وب سایت های سرگم کننده

سایت CaptainDash.com از تصاویر و تعاملات سرگرم کننده در جای جای خود بهره می‌برد که شامل lay out کتاب مانند در "What We Solve" می‌باشد. این تجربه، یکتا و لذت بخش است و وب سایت یک حس تعلق را به کاربر القا می‌کند، اما بعد از چند دقیقه جستجو در وب سایت و کار با آن، درک این موضوع برای من خیلی سخت بود که در کدام قسمت از این کمپانی جدیت وجود داشته است. زیاده‌روی یکی از دام‌هایی است که ممکن وب سایت بر اثر سرگرمی سازی بیش از حد در آن گرفتار شود. وب سایت شما باید به این سوال اساسی کاربر جواب بدهد که کمپانی چه کار می‌کند!؟

 

وب سایت های سرگم کننده

Meomi.com سایت دیگری است که عمده طراحی خود را بر پایه ویژگی‌های سرگرم کننده گذاشته است. طراحی کلی وب سایت با کاراکتر های سرگرم کننده ساخته شده است. وقتی شما بر روی آن‌ها scroll می‌کنید، حرکت می‌کند و پاسخ می‌دهند. تجربه کلی که با آن خواهید داشت، تجربه‌ای از شادی و اکتشافات خواهد بود. به خصوص footer و جیزهایی که در پشت درختان در حال تکاپو هستند، علاقه‌مند می‌باشم. همچنین این واقعیت را که وقتی سایت خیلی مشغول می‌شود می‌توانم علت آن را بفهمم و این به دلیل نوار تعادلی است که به سوی قسمت بالای صفحه قرار گرفته است.

 

fun website

مثال بسیار خوب دیگر از یک وب سایت که از بالا به پایین با ویژگی‌های سرگرم کننده پر شده است (ولی هم چنین این که بفهمیم هدف اصلی چیست آسان است) وب سایت Two Giraffes می‌باشد. در صفحه خانگی وب سایت یک علامت به قسمت دیوار نصب شده است که بر روی آن نوشته شده ما واسط‌های کاربری، نشاطی را تولید می‌کنیم که در پشت آن‌ها کدهای جدی وجود دارد. این به وضوح ارائه‌های کمپانی را نشان می‌دهد و در حالیست که محیط کاملاً سرگرم کننده‌ای دارد. استفاده زیاد از ویژگی‌های سرگرم کننده در یک وب سایت می‌تواند ریسک‌های زیادی به دنبال داشته باشد.

 

پیام خودتان را خاطره انگیز کنید

fun website

طراحی یک وب سایت بزرگ از پیام یا هدف آن وب سایت پشتیبانی می‌کند، هر چند ما می‌توانیم از ویژگی‌های سرگرم کننده نه تنها برای باقی گذاشتن یک تجربه خاطره انگیز، بلکه به عنوان یک پیام ماندگار استفاده کنیم. وب سایتی که برای کنفرانس Converge طراحی شده بود این موضوع را که می‌تواند لایه‌هایی را از یکدیگر جدا کند و به آزمودن محل‌های تقاطع بین طراحی، ساخت و بازاریابی بپردازد. طراحی وب سایت با استفاده از شکل دایناسور Tyrannhosaurus Rex بسیار تأثیر گذار است ولی سرگرمی وقتی شروع می‌شود که صفحه را به پایین scroll می‌کنید دایناسور باقی مامند ولی با توجه به ساختار تم "peel back" وب سایت شما سریعاً به محتوای اصلی هدایت می‌شود.

وب سایت های سرگم کننده

وب سایت Seamco's این پیام خود را با تلفیق یک انیمیشن زیبا از خط تولید بطری‌ها نشان می‌دهد. از قسمت بالای وب سایت (جایی که ساختن باطری‌ها) تا قسمت پایین (جایی که کامیون‌ها رفت و آمد های مکرری را برای رساندن بسته محصولات آغاز می‌کنند) یک وب سایت سرگرم کننده و هم خاطره انگیز خواهد بود؛ و در ضمن پیام اصلی وب سایت کاملاً به کاربر مخابره می‌شود.

 

قصه گویی و سرگرمی

fun website

راه دیگر برای رساند پیام یک وب سایت قصه گویی است هم چنین افزودن ویژگی سرگرم کننده می‌تواند تضمین کننده این باشد که داستان کاملاً به یاد خواهد ماند. وب سایت کنفرانس Combine از مکانی در "America's heartland" در ایالت ایندیانا استفاده می‌کند. برای اینکه یک داستان سرگرم کننده بیان کند در ضمن شما را مجبور می‌کند که برای دنبال کردن این داستان از قسمت بالا تا پایین وب سایت را scroll کنید. بعد یک ماشین مزرعه در حال کار کردن در زمین است که یک گوش بزرگ از ذرت در حال پمپ شدن پر از رادیو اکتیو بر قسمت وسط صفحه است جایی که ذرت رادیو اکتیوی خرابی ایجاد می‌کند. خوب من نمی‌خواهم که این داستان رو خراب کنم خود به وب سایت مراجعه کنید و شاهد باشید.

وب سایت های سرگم کننده

سایت خوب دیگری که از قصه گویی استفاده می‌کند، سایتی است که در زمینه‌ی آینده ی روشن به اشتراک گذاشتن اتومبیل می‌باشد. این وب سایت دارای پیمایشی عمودی است، شما می‌توانید از کلیدهای جهت دار صفحه کلید برای حرکت در مناظر وب سایت استفاده کنید تا درباره‌ی به اشتراک گذاشتن اتومبیل‌ها بیشتر بیاموزید. در طول این راه، ده‌ها عدد از عناصر وجود دارند که می‌توانید بر روی آن‌ها اسکرول یا کلیک کنید تا درباره‌ی آن‌ها بیشتر بدانید و یا به محتوای بیشتر دسترسی یابید. این در حالی است که پیام وب سایت به صورتی کاملاً تعاملی به کاربر انتقال می‌یابد.

 

برخی از وب سایت‌ها نمی‌توانند سرگرم کننده باشند. می‌توانند؟

من با یک شخصی که طراح وب بود درباره مزایای اضافه کردن سرگرمی به وب سایت‌هایی که آن‌ها ایجاد می‌کردند صحبت کردم. استدلال من اغلب در برابر این عمل این است که در پروژه‌های آن‌ها هیچ جایی برای تفریح نیست. بله درست این است که پروژه‌هایی وجود دارند که اضافه کردن ویژگی‌های سرگرم کننده به آن‌ها کار سختی است، ولی گاهی اوقات حتی وب سایت‌هایی که به دلیل نوع محتوایی که دارند امکان اینکه خیلی راحت بتوانند ویژگی‌های سرگرمی را اضافه کنند برایشان مشکل است، با رعایت اصولی که در مثال‌های پیشین این مقاله آمده می‌توانند خیلی تأثیر گذار تر شوند.

 

وب سایت های سرگم کننده

SlaveryFootprint.org وب سایتی است که اجازه می‌دهد تا مصرف کنندگان به چگونگی تجسم عادات مصرفی خود و ارتباط آن با زندگی روزمره در Slavery بپردازند. این وب سایت به نظر نمی‌رسد جایی باشد که ویژگی‌های سرگرمی در آن‌ها بتواند موفقیت به همراه داشته باشد، ولی اگر به همین سایت مراجعه کنید و کلید جهت دار قرمز رنگ What? را بفشارید، با تجربه‌ی جدیدی مواجه می‌شوید. به قسمت پایین صفحه که اسکرول می‌کنید، نقش‌هایی از دست‌های رنگی و کارتونی که قسمت‌های مختلف محتوای صفحه را بار گزاری می‌کنند دیده می‌شوند و این در همین حال است که پیام وب سایت به شما رسانده می‌شود. پیام با یک پرامپت با مضمون Take the survey خاتمه می‌یابد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک فرم وب ساده، به تجربه‌ای کاملاً قوی و خاطره انگیز ختم شود.

 

fun website

Fracking از بسیاری از همین تکنیک و قانون‌ها بهره می‌برد که شامل داستان گویی که پیش از این درباره‌ی آن صحبت کردیم نیز می‌شود. وب سایت از نقاشی‌ها و داستان گویی ها برای دقیق‌تر روشن کردن روند و تعاملی کردن آن استفاده می‌کند. نتیجه هم تجربه‌ای است که این پیام را به صورتی کاملاً تأثیر گذار تر از آن چه پاراگراف‌های معمولی یا گرافیک‌های ایستا نشان می‌دهند، بیان می‌کند.

مطمئناً وب سایت‌هایی هستند که حساسیت و مشکلاتی برای اضافه کردن سرگرمی در آن‌ها وجود دارد. اما به عنوان نمونه دو سایت را به شما نمایش می‌دهم که شما می‌توانید از راه حل‌های زیادی استفاده کنید برای اینکه سرگرمی را به گونه‌ی دیگری و با ایجاد یک خاطره شگفت انگیز بدون اینکه خطر مهم و جدی شما را تهدید کند پیام خود را برسانید.

طراحی برای احساس

وب سایت های سرگم کننده

در کتاب عالی Designing for Emotion نوشته Aaron Walter منافع و (و مشکلات بالقوه) طراحی عاطفی را نشان می‌دهد. این کتاب تمامی سطوح از احساسات را که شامل :صداقت، امیدواری، هیجان، شادی و حتی عشق را، پوشش می‌دهد و همچنین نمونه‌های بسیار زیادی برای بیرون کشیدن احساسات به وسیله سرگرمی استفاده شده است. انتخاب این کتاب از اول می‌تواند شرایط عالی را برای استفاده از احساس در طراحی وب سایت‌های ما به وجود آورد.

ما می‌خواهیم طراحی، یک واسط‌های کاربری قابل‌استفاده مانند پخت و پز به وسیله سرآشپز انجام دهیم. بدیهی است که ما می‌خواهیم خوراکی‌هایی با ارزش غذایی را میل کنیم اما ما نیز خواستار عطر و طعم در غذا نیز هستیم. چرا ما تنها به قابل استفاده بودن واسط‌های کاربری راضی می‌شویم، در حالی که می‌توانیم آن را هم قابل استفاده و هم لذت بخش نماییم؟

طراحی خاطره

تجربه‌ی استفاده از واسط‌های کاربری وب سایتی که فقط قابل استفاده است، چندان به یاد ماندنی‌تر از خوردن غذایی که فقط قابل خوردن می‌باشد، نیست. درست مانند یک سرآشپز که برای ایجاد یک منو که واقعاً استثنایی است. بنابراین ما باید به عنوان افراد حرفه‌ای در وب تلاش برای طراحی و توسعه وب به وسیله واسط‌هایی که فراموش نشدنی می باشند انجام دهیم. امیدوارم که این مقاله یکی از راه‌هایی را که می‌توان کمی سرگرمی در پروژه‌های در حال طراحی به وجود آورد را به شما نشان داده باشد. چه شما این طراحی جدید را با Photoshop انجام دهید و یا به ساختن قالب‌ها به وسیله HTML یا CSS بپردازید من شما را به در نظر گرفتن نمونه‌ها و درس‌های گفته شده در این مقاله تشویق می‌کنم. شما می‌خواهید یک تجربه شگفت انگیز و به یاد ماندنی را تجربه کنید؟ تلاش کنید که این پیشنهاد ساده را دنبال کنید.

شاد باشید ...

پا نوشت

طراحی سایت،  طراحی سایت اصفهان ، طراحی سایت شیراز، طراحی سایت رشت، طراحی سایت کرج، طراحی سایت مشهد، طراحی سایت یزد





:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: