BLC در دوربین مداربسته : یکی از مشکلاتی که برای تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته قدیمی در شرایط نوری مختلف پیش می آید، عدم توانایی دوربین مداربسته در تطبیق سریع خود با نور ورودی به دوربین بوده است. در مدل های جدید تر دوربین های مداربسته با فناوری های پیش رفته این مشکلات برطرف شده است و برای مثال قابلیت هایی مانند BLC، WDR  و HLC برای بهبود کیفیت نوری تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته ایجاد شده است. در این مطلب به معرفی قابلیت BLC در دوربین های مداربسته و تفاوت آن با WDR و HLC پرداخته ایم.

BLC چه کاربردی در دوربین مداربسته دارد

از نظر ترجمه تحت الفظی، قابلیت BLC در دوربین مداربسته (back light compensation) به معنای “جبرانساز نور پس زمینه” است.  وقتی که اختلاف میزان نور در نقاط مختلف یک فضا به شدت زیاد باشد دوربین مداربسته نمی تواند دو سطح نوری شدید و فاقد نور را به صورت همزمان با کیفیت بالا نشان دهد. برای مثال اگر شخصی در مقابل یک پنجره پر نور قرار گرفته باشد دوربین تصویر شخص را به شکلی تیره نمایش می دهد و عملا چنین تصویری هیچ کاربرد نظارتی برای ما نخواهد داشت چرا که داخل فضای اتاق کاملا تاریک و سیاه نمایش داده می شود.

یکی از روش هایی که در جهت رفع مشکل تیره شدن فضای یک اتاق به دلیل شدت نور پس زمینه ایجاد می شود، بالا بردن بازه داینامیک دوربین است اما این روش بسیار پر هزینه است و در نتیجه مورد استقبال تولید کنندگان قرار نمی گیرد. در مقابل روش های ساده تری در جهت بهبود کیفیت تصاویر در چنین شرایطی بوجود آمده است که یکی از این روش ها فناوری BLC نام دارد.

 

BLC در دوربین مداربستهبیشتر بدانید: پک دوربین مدار بسته      نصب دوربین مدار بسته

مکانیزم BLC

اگر بخواهیم خیلی ساده مکانیزم BLC را توضیح دهیم باید گفت که این مکانیزم نور محیط بیرونی را در نظر نمی گیرد و با بازتر کردن دیافراگم لنز دوربین توانایی تصویر برداری از محیط تاریک تر داخلی را افزایش می دهد. با این کار محیط پر نور خارجی کاملا به شکل یک تصویر سفید در می آید اما تصاویر فضای داخلی به درجه قابل قبولی بهبود می یابد.

کاملا واضح است که مکانیزم BLC در دوربین های مداربسته در شرایطی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که تصاویر محیط بیرونی برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد و تمرکز تصاویر دوربین شما بر روی اتفاقات فضای داخلی باشد. برای آنکه شما بتوانید هم تصاویر با کیفیتی از فضای داخلی داشته باشید و هم تصاویر فضای بیرونی را ضبط کنید از مکانیزم دیگری به نام WDR باید استفاده کنید. در حال حاضر در میان برند های مختلف تولید کننده دوربین مداربسته، محصولات تحت شبکه شرکت هایک ویژن و تمام دوربین های آنالوگی که منوی OSD دارند، از مکانیزم BLC پشتیبانی می کنند.

تفاوت BLC با HLC

همانطور که قبلا اشاره شد قابلیت های مختلفی در دوربین های مداربسته نسل جدید ایجاد شده است تا با تنظیم میزان نور تصاویر ضبط شده کیفیت این تصاویر افزایش یابد. قابلیت HLC نیز مانند قابلیت BLC مسئول جبران و تنظیم نور زیاد در تصاویر محیط است اما در قابلیت HLC نقاط بسیار نورانی مانند چراغ اتوموبیل ها پوشانده می شود تا دیگر نقاط تصویر با کیفیت بهتری مشاهده شود.
در تفاوت BLC و HLC باید این نکته گفته شود که در BLC بجای پوشانده نقاط پر نور، سعی در جبران نور پس زمینه و ایجاد تعادل نوری در کل تصویر است تا از این طریق اجسام نزدیک تر سیاه دیده نشوند.
BLC در دوربین مداربسته

تفاوت مکانیزم BLC و WDR

قابیت WDR در دوربین مداربسته همانند BLC باعث جبران نور پس زمینه می شود اما دو تفاوت عمده دارد:

  • WDR نسبت به BLC قدرت بیشتری دارد
  • WDR سخت افزاری است در حالیکه قابلیت BLC و HLC نرم افزاری است

بنابراین کاملا مشخص است که تصاویر ایجاد شده توسط فناوری WDR به مراتب واضح تر و شفاف تر از فناوری های BLC و HLC هستند. اما از طرف دیگر قابلیت WDR نیاز به سخت افزارهای مجزا در سیستم مداربسته دارد و در نتیجه دوربین های مداربسته مجهز به فناوری WDR قیمت بالاتری در بازار دارند.

مقالات مرتبط:

  1. تکنولوژی ANR در دوربین مداربسته
  2. Dual Stream در دوربین مداربسته
  3. تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD
  4. امنیت فیزیکی دوربین مداربسته